Zijn postzegels een investering?

Een klassieke vraag, en de bron van vele misverstanden en ontgoochelingen.

Een waardevolle verzameling krijg je niet door jaar na jaar de nieuwe uitgiftes te kopen.
Deze postzegels zijn niet zeldzaam, meestal hebben ze een oplage van (letterlijk) miljoenen.
Deze moderne postzegels zijn niet bedoeld als investering. En door inflatie en het wegvallen van nieuwe verzamelaars is het moeilijk geworden deze te verkopen.
Het is meestal onmogelijk om de aankoopwaarde terug te krijgen.

Een verzamelaar vergeet soms dat postzegels duur zijn in aankoop.
Wie een postzegel koopt bij een handelaar betaalt, terecht overigens, ook de werkuren, belastingen, kosten van de winkel enz.
Als je diezelfde zegel dan weer wil verkopen, zal je al deze elementen niet terugverdienen.

Zoals altijd zijn er natuurlijk uitzonderingen.
Wie in de jaren ’50 postzegels kost, en deze in de jaren ’80 terug verkocht heeft grote winsten gemaakt.
Waarom? Een sterk stijgende markt van kapitaalkrachtige verzamelaars, lage oplages in de jaren ’50 en een goed draaiend circuit van handelaars, clubs en wederverkopers.

Wie in de jaren ’70 Chinese postzegels kocht, en deze verkocht rond 2000 of rond 2016 heeft de investering minstens verhonderdvoudigd.
Waarom? Zeldzaam in goeie kwaliteit, relatief grote oplage maar moeilijk aan te geraken en grote interesse door Chinese verzamelaars.

Een waardevolle verzameling kan je bekomen door te verzamelen wat andere niet verzamelen, of door heel gespecialiseerd te zijn.
Een waardevolle verzameling krijg je door een bepaald gebied, of het nu een land, een gebied, een periode of een thema is, grondig uit te werken en gericht aan te kopen.

Wie het geluk, of de kennis, had om verzamelgebieden te kopen waar op dat moment nog geen interesse voor was, en deze later als deze belangstelling er wel was op een goeie manier verkocht heeft, die kan wel spreken van een geslaagde belegging.
Maar ook hier heeft de verzamelaar die meestal uit passie en goesting gekocht, en zeker niet bedoelt als investering.

Wat niet wil zeggen dat we bij verkoop geen mooi bedrag kunnen bekomen.
Ondanks alle negatieve berichten is er nog steeds een bloeiende markt voor postzegels, en gaan er in de sector grote bedragen om.
Er is, door de opkomst van het Internet, ook een groot verkoopskanaal ontstaan online, zodat er altijd een koper is voor elk soort verzameling. Mooie gehelen zijn gezocht, door handel én door verzamelaars.

Maar de verzamelaar zal niet “verdiend” hebben aan zijn verzameling, als je de uitgegeven bedragen optelt.
Maar bekijk het zo, wie 50 jaar lang elke zondag gaat biljarten, die heeft ook een flinke cent uitgegeven….
En de verzamelaar zal er véél meer, en véél langer plezier aan gehad hebben.